תכנון מבנה אתר

השלב הראשון בבניית אתר הוא תכנון המבנה והתוכן שלו.

ברגע הראשון הכל ברור. אנחנו אומרים לעצמנו שאנחנו צריכים עמוד כזה, ועמוד אחר וגם עמוד שלישי ורביעי וכו’.

בואו נעצור לרגע. כשבונים אתר חשוב שיהיה לו מבנה וזאת משתי סיבות:

הראשונה, הגולשים. זוכרים שקראתם בעמודים הקודמים שהם הכי חשובים? העקרון הזה עדיין נכון. כדאי שנבנה אתר שהגולשים מבינים מה יוכלו למצוא בו והיכן כל דבר נמצא. יתרה מזאת, חשוב שיהיה סדר הגיוני במבנה האתר כדי שהם יוכלו לעבור ולקרוא בצורה נוחה ונעימה ולא מבולגנת.

והסיבה השניה? נכון. מנועי החיפוש. גם הם צריכים להבין איך האתר בנוי ומסודר. מהי ההיררכיה ומערכת הקשרים בין הדפים השונים, כדי שיביאו את הגולש לדף שמתאים לו ביותר.

תכנון נכון של מבנה אתר אינטרנט

נתחיל בעקרון הראשון – משרטטים את מבנה האתר מלמעלה למטה. בראש הפירמידה נמצא עמוד הבית. מתחתיו נמצאות הקטגוריות הראשיות של האתר ומתחתיהן פירוט משני של כל קטגוריה בעמודים רלוונטים. לדוגמה:

  • באתר לימודי יהיו הקטגוריות הראשיות תחומי הלימוד ומתחתיהן, עמודים שמכילים מידע ספציפי על תת תחום.
  • באתר מכירתי, הגיוני שהקטגוריה הראשית תייצג את תחום המוצרים הראשי למשל נעליים ותתי הקטגוריות יהיו נעלי נשים, נעלי גברים, נעלי ילדים וכדומה.

העקרון השני בתכנון מבנה נכון של אתר אינטרנט הוא אי החזרה על מידע. ככל שנרד לכוון בסיס הפירמידה, נדייק בפרטים של של תת הקטגוריה ולא נחזור על מידע שנמסר הרמה הקודמת. כך למשל בדוגמה האחרונה, בעמודי הקטגוריות משתמש במילה “נעליים” ובעמודים הפנימיים “נעלי נשים” (נוספה אינפורמציה ועלתה רמת הדיוק). כאשר אין חזרתיות מנועי החיפוש אינם מתבלבלים ולא נגרמת “תחרות” בין שני עמודים על אותו ביטוי חיפוש של הגולש.

העקרון השלישי בתכנון מבנה נכון של אתר אינטרנט הוא קישוריות. כך למשל נקשר בין שני עמודים של אותה קטגוריה ראשית. לדוגמה בעמוד נעלי הנשים נכניס קישור לנעלי ילדים וגם לנעלי גברים. כך נקל על הגולשים לעבור ולקנות מוצרים נוספים.

סיכום

תכנון נכון של אתר האינטרנט ישיג את אהדתם ונאמנותם של הגולשים. יקל עליהם למצוא את מה שהם מחפשים ויעזור לנו להשתמש בהם כמשווקים.

לא זאת בלבד, אלא שגם מנועי החיפוש יעשו עבורינו עבודה טובה יותר ויציפו את האתר שלנו בתוצאות החיפוש ברגע הנכון עם העמוד הנכון ביותר מבחינת הגולש.

חשוב לזכור לאחר שהחלטנו על מבנה להכין תוכן לכל עמוד הבנוי לפי עקרונות כתיבת תוכן איכותי לאתר אינטרנט ולפי ומחקר מילים וביטויי חיפוש.

זיכרו, סוף מעשה במחשבה תחילה.

כתיבת תגובה