3 רמות של תכנון בעסק

מי לא היה רוצה לדעת איך לתרגם חלום לעסק מצליח? זו שאלת השאלות. לא?
במאמר הזה אני מציג מתכון לתכנון הדרך. מתכון שכל בעלי עסקים צריכים לעבוד איתו. כל הזמן. אם הם רוצים שהעסק יצליח.
יאללה, ניגש לעניין.
כדי שהעסק יוכל להצליח אנחנו נדרשים לעבוד בשלוש רמות/שכבות עבודה.

הרמה העליונה  – בניית תוכנית יעדים

בלי תוכנית יעדים לא נוכל להגיע לשום מקום. הגיוני, לא?
על הרמה הזו אני אוהב לחשוב כ”חלום”. מה אני חולם שיקרה בעסק שלי.

כשאני מתכנן את תוכנית היעדים של העסק שלי אני אוהב לעבוד ברמה של שנה אחת קדימה. ההחלטה לעבוד בטווח של שנה עוזרת לי לנהל ולעקוב אחרי תכנון למול ביצוע. נעסוק בזה בהמשך. נכון לציין שישנם עסקים שעבורם נכון לתכנן בטווח זמנים אחר למשל שנתיים, שלוש, חמש.

כשבונים תוכנית יעדים צריכים להתייחס לכל מיני סוגים של יעדים לדוגמה:
🌱 יעדים כספיים – כמה כסף אני רוצה להכניס כל חודש
🌱 יעדים שיווקים אסטרטגיים – חדירה לשווק חדש, בניית נכסים בדיגיטל
🌱 יעדי פיתוח – בניית מוצר חדש
🌱 יעדים עסקיים – צבירת נכסים

הדגש העיקרי הוא שהיעדים צריכים להיות משמעותיים, אסטרטגיים, פיננסיים ולא יעדים פשוטים כמו כתיבת 10 פוסטים לפייסבוק או סגירת חודש בהנהלת החשבונות תוך פחות מחצי יום.
היעדים ברמה הזו יכולים להיות כמותיים או איכותניים.

השלב הזה הוא קריטי להצלחת העסק ומי שלא מכין אותו ראוי לרוב עובד קשה מאוד, בצורה לא יעילה. במציאות אנחנו נתקלים לא אחת בבעלי עסקים שמדלגים על השלב החשוב הזה ובמקרים המצערים גם לא מגיעים לשום מקום פורץ דרך וסיפור הצלחה.

לסיכום: תוכנית יעדים היא למעשה תוכנית הטיול שלנו. כמו שלפני טיול לחו”ל אנחנו מכינים את רשימת המקומות שנרצה לבקר בהם, כך גם בעסק רצוי שנדע לאן אנחנו רוצים ללכת. לפעמים, גם בטיול וגם בעסק יש סטיות שאותן מתקנים על הדרך. בסוף מגיעים לטיסה. אורך הטיול (התוכנית) יקבע בהתאם לכמות וגודל המקומות (=היעדים) שאנו רוצים לבקר (=להשיג).

 הרמה השניה – רשימת הטקטיקות העסקיות

זו רמה שאני אוהב מאוד. בעיניי היא כמו תשבץ או פזל שאותו אני רוצה לפתור. במילה אחת, הרמה הזו היא ה- “איך”. איך אני הולך להשיג את היעדים שזה עתה הצבתי לעצמי ולעסק.
בשלב הזה אני מתחיל להוריד את המטרה הגבוהה לרעיונות שניתן ליישם בשטח והחלום מתחיל להפוך להפוך למציאות.
אז איך אני פותר את הפזל?

עבור כל יעד אני מכין רשימה של כל הדברים ריאליים שאני יכול לעשות כדי להשיג את היעד. הרשימה הזו היא רשימה של דברים “גדולים” ולא משימות קטנות וקצרות. בואו ניקח לעצמנו כמה דוגמאות:
נניח שהיעד שהצבתי הוא להכפיל הכנסות. הטקטיקות שבעזרתן אני יכול להשיג אותו יכולות להיות:
🌱 פתיחת ספק במשרד הביטחון והגשת מכרזים
🌱 שיתוף פעולה עם בעלי עסקים מתחומים משלימים וקהל זהה
🌱 פעילות שיווק מואצת באינטרנט

כך אני עובד יעד, יעד ופותר עבורו את הפזל.

הארה לשלב הזה של העבודה:

טקטיקה מסויימת יכול לשרת יותר מיעד אחד. לדוגמה: פעילות מואצת באינטרנט יכול לשרת הגדלת הכנסות וגם בניית מותג כיעד שיווקי.
עכשיו אפשר לגשת לרדת לשטח.

הרמה השלישית – רשימת המשימות לביצוע

זהו. הגענו לת’כלס. לשלב הזה אני קורא שלב ה”מה”. מה אני צריך לעשות או במילים אחרות משימות לביצוע. אם עבדנו בצורה מסודרת ולפי השלבים, השלב הזה לא אמור להיות קשה.
למעשה מה שעלינו לעשות הוא לפרוט את הטקטיקה שבחרנו למשימות לביצוע. ניקח לדוגמה את הטקטיקה של פעילות שיווק מואצת באינטרנט. דיי בקלות ניתן לפרוט את זה למשימות יומיות/שבועיות/חודשיות:
🌱 כתיבת 100 פוסטים
🌱 קמפיינים ממומנים
🌱 פעילות שבועית בקבוצות פייסבוק
🌱 בניית נוכחות בגוגל
🌱 פרסום ביוטיוב
🌱 ….

ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

את כל המשימות פורסים לתוכנית עבודה ולפי סדרי חשיבות ועדיפויות, תחומי אחריות, תלויות ומגבלות והכי חשוב – קובעים לוחות זמנים לביצוע. כך עוברים על כל הטקטיקות ומקבלים תוכנית עבודה מסודרת.
בדרגת הפירוט הזו, אפשר לבדוק שלא לקחנו על עצמנו יותר מידי משימות. במקרה שאכן עמסנו יותר מהקיבולת לגייס אנשים או לקבל החלטות בקשר לסדרי העדיפויות ביעדים.

לסיכום,

כדי להגדיל את הסיכויים של העסק ושלנו להצליח כדאי לנוע לעבוד בשלוש רמות של תכנון:
🌴תכנון יעדים
🌴תכנון טקטיקות
🌴תכנון משימות עבודה

עבודה בשלושת הרמות האלו, מאפשרת לנו להוריד את החלום למציאות של עשייה והתקדמות.
לעבודה מסודרת לפי הרמות ושלבי העבודה במאמר זה יתרונות רבים וחשובים:

🏆 מבטיחה לנו שהעסק יתקדם קדימה.
🏆 מאפשרת לנו להוריד את החלומות שיש לנו בעסק למשימות.
🏆 מונעת בלבול בעשיה היומיות מאחר ואין יותר התלבטויות מסוג “מה אני עושה היום?”
🏆 תוכנית עבודה מהסוג הזה הינה מדידה לחלוטין. אפשר למדוד התקדמות לקראת ההצלחה.
🏆 במקרה של סטיה מהתוכנית, אנחנו יכולים לעלות על זה מבעוד מועד ולתקן עד להשגת היעד.

מקוה שעשיתי סדר.
העיקר שנבנה עסקים חזקים ומהנים!
תמיר 😍

 

מוצרי הדרכה קשורים:

ניהול זמן בראייה של השגת יעדים – טכניקות מעשיות לעבודה

מה שצריך לקחת בחשבון בבניית תוכנית יעדים כספיים לעסק

כתיבת תגובה